Wednesday, January 6, 2010

Cupcake.....


Aku dah lama geram kat cupcake ni ...... cupcake ni aku beli dari suesafia...sangat cantik dan ramai yang tertipu ngan cupcake ni dan ramai yang ingat boleh makan hahahhahahahha.... mu
la-mula letak kat atas meja makan tapi tengok macam tak kena jer so aku alih kat kat sini .....


Tuesday, January 5, 2010

Kek Batik


Kek ni buat semalam untuk mama sempena harijadi mama hari ni ...hmmm takut mama tak makan pasalnyer mama ni alergik sikit pada susu ngan butter....so achik tawakal jer buat....alhamdulillah mama suka...anak-anak lagik la suka...achik ambik resepi ni kat rumah ummi...achik C&P dari blog ummi

Bahan-bahan:
  • 500 gm biskut marie - patah 4
  • 250 gm butter
  • 4 biji telor gred A - pukul sikit
  • 3/4 tin kecil susu pekat manis**(bole juga 1/2 cwn susu + 1/4 cwn gula)
  • (boleh rasa dan agak2 ikut tekak masing-masing bila campur sume)
  • 1/4 cawan serbuk koko
  • 1/4 cawan air
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • 1 sudu kecil nescafe
Cara Membuat:-
  1. Campurkan sume bahan kecuali biskut ke dalam kuali. Masak atas api perlahan hingga sikit pekat dan berkilat. Tutup api.
  2. Cepat-cepat masukkan biskut. Gaul rata-rata.
  3. Tekan dalam loyang yang telah digriskan dengan sedikit butter terlebih dahulu (tapi achik letak plastik kat loyang tu sebab nanti senang nak keluarkan dari loyang)
  4. Masukkan dalam fridge. Bila nak makan keluarkan lebihkurang 1/2 jam, baru dipotong.

Monday, January 4, 2010

Laksa Penang


Kebetulan mama nak datang umah bawak hadif yang dah lama tak jumpa lama tak la lama sangat dalam seminggu jer baru tak jumpa dan kebetulan esok harijadi mama so achik pon plan buat laksa penang.....hmmmm sedap kata mama ngan anak-anak yang lain huhuhuhu


Bahan-bahan :
Sebungkus laksa..direndam beberapa jam, direbus sehingga lembut dan toskan

Kuah Laksa:
5 ekor ikan kembung 4 keping asam gelugur/asam keping
1 tangkai bunga kantan
1/2 cekak daun kesum
1 kiub ikan bilis
Garam

Bahan-bahan kisar:
5 ulas bawang merah, dikisar 3 ulas bawang putih, dikisar Sedikit belacan, dibakar dan dihancurkan 3 sudu besar cili kisar (achik lebihkan sebab suka pedas) 1 tangkai achik blend 1/2 cekak daun kesum

Bahan-bahan tabur dihiris ikut kesesuaian :
Timun
Bawang besar
Nenas
Cili merah jika suka

Cara-cara :
1. Ikan kembung dibersihkan, direbus, dibuang tulang dan dikisar halus dengan sedikit air. Air rebusan ikan jangan dibuang. Tapis dan gunakan semula untuk kuahnya.
2. Panaskan semula air rebusan ikan dan masukkan isi ikan yg dikisar.
3. Bila mendidih, masukkan semua bahan2 yang lain. Masak semua bahan mesra dan masukkan kiub ikan bilis. Perasakan dengan garam.
4. Untuk menghidang, masukkan laksa ke dalam mangkuk dan bolehlah dihias dengan bahan2 tabur. Kemudian, tuangkan kuah ke atasnya.

Sunday, December 27, 2009

Kari Daging


Daging memang jarang achik beli coz HB memang tak suka makan daging dan dia juga tak kasi beli daging..... so masa beli grocery anak-anak request nak makan kari daging so achik cuba resepi kari ni dari MYR Lynn yang punyer.....anak-anak kata sedap...

Bahan-bahan ( Anggaran 10-15 orang. )

  • 1 ½ kg daging
  • 125 ml minyak
  • 5 labu bawang – di cincang halus
  • 12 ulas bawang putih – di cincang halus
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2.5 cm kulit kayu manis
  • 4 biji buah pelaga ( ambil bijinya )
  • 4 tangkai daun kari
  • 70 g rempah kari daging – di campur dgn 125 ml air – jadikan pes
  • 1liter santan cair
  • 500 ml santan pekat
  • 3 biji ubi kentang besar ( di kupas dan di hiris kasar )
  • garam secukupnya

Cara-cara

  1. Potong daging setebal 1 cm dan selebar 5 cm.
  2. Panaskan minyak di dalam periuk.
  3. Tumis bawang, bawang putih dan rempah yang lain hingga keperangan.
  4. Bubuh daun kari dan pes kari. Masak atas api perlahan sehingga wangi.
  5. Tuangkan sedikit santan cair ke dalamnya jika rempah melekat pada periuk.
  6. Campurkan daging dan kacau sampai airnya agak kering.
  7. Masukkan pula santan cair dan biar menggelegak. Kemudian tutup periuk dan renehkan selama ½ jam atau hingga daging empuk.
  8. Bubuh pula kentang dan masak sampai empuk.
  9. Akhir sekali masukkan garam dan santan pekat , gaul sehingga sebati. Apabila kari menggelegak semula angkat dari api.

Friday, December 25, 2009

Hiasan Dinding

N3 kali ni tentang hiasan dinding yang telah di ubah ....ubah bukan ubah apa just tukar cat n tukar lampu kat bahagian living room 2 (kunun)..... hmmmm HB geleng kepala .....dia tanya naper nak kena tukar semua warna putih ...achik kata tunggu dan lihat ek..... nanti dah siap baru komen ok ke tidak .....


SEBELUM

ini gambar asal tapi letaknyer di ruang makan



SELEPAS

ni dah di cat putih .....tempatnyer skg kat living room 2 pulak

Thursday, November 19, 2009

Tukar Baju cik Sofa......


N3 kali ni nak imbas kembali sofa pakai baju lama......so dah tiba masa tukar baju baru..... cadangan kali ni nak tukar warna biru .... aku buat warna biru gara-gara selalu melapak blog Cindy.... hmmmm rumah Cindy sangat romantik dan cool ...

Wednesday, August 19, 2009

Lapang giler.....

Ruang tamu utama (kunun) yang tak da perabot....sofa baru jer aku hantar
ke kedai untuk di baikpulih hak yang warna hitam tu sofa bed untuk suami aku sebelum balik siapkan dulu tempat dia beradu........




Bahangian ni ruang tamu kedua....tengoklah tu tingkap langsir pon tarak......dah dekat 4 tahun tak tukar langsir....so sempena nak raya ni aku pon ambik kesempatan tukar yg baru...tapi ada budget untuk langsir ni..... tak boleh Elyza lagik dah mau nanti nak beli yang lain tak dapat





Ruang makan....meja makan yang dulu aku dah bagi emak.... ni nama dia memang carik pasal.... nak dekat raya meja pon tarak.....bulan poser nak jemput orang buka puasa pon pikir berkali-kali huhuhuhu